• Redakcja

Zdrowy cukier: czy coś takiego istnieje?

Coraz częściej rozsądnie wybieramy słodycze, którymi umilamy czas sobie i dzieciom. Edukujemy się w zakresie ekologicznego żywienia i tego, jak przygotowywać zbilansowane posiłki. Dlatego dziś pod lupę bierzemy słodycze i to… czy zdrowy cukier w ogóle istnieje.


Według Światowej Organizacji Zdrowia dzienna dopuszczalna ilość przyjmowanego cukru prostego wynosi 10% (ale sugerowana przez nich to 5%) całodziennego zapotrzebowania na spożywane kalorie. To oznacza, że jeśli tylko nie borykamy się ze schorzeniami, nie musimy całkowicie wykluczać go z naszej diety. Ale powinniśmy bardziej przyjrzeć się formie, w której go spożywamy!


Syrop glukozowy – nie taki straszny, jak go malują?


Kiedy widzimy ten napis na opakowaniu, zazwyczaj zaczynamy się zastanawiać, czy wybrać ten produkt. Choć żyjemy w przeświadczeniu, że wszelkie słodzące substancje są zakazane i szkodliwe dla zdrowia, to warto zapoznać się z faktami. Zaczniemy od tego, że syrop glukozowy i syrop glukozowo-fruktozowy to nie to samo. Syrop glukozowy pozyskiwany jest ze skrobi m.in. z ziemniaków, kukurydzy i pszenicy. Ten, który wykorzystujemy do produkcji żelek Better Sweet dostarczany nam jest z upraw ekologicznych. Oprócz tego ten składnik znajdziecie także w pieczywie, ciastach czy jogurtach. Nie musicie się go obawiać, gdy kontrolujecie to, w jaki sposób dostaje się do Waszych organizmów.




Biały cukier i jego zmienniki


Drugim słodkim składnikiem naszych żelek jest nierafinowany cukier trzcinowy (składający się z fruktozy i glukozy). Dlaczego to właśnie on znajduje się w naszych przekąskach? Biorąc pod uwagę, że to słodycze, wybraliśmy ten cukier, który jest jak najmniej przetworzony. Wykluczyliśmy rafinację bowiem pozbawia produkt wielu substancji, w tym także witamin. Zwróćcie uwagę również na to, że trzcina cukrowa, z której jest wytwarzany, zawiera m.in. fosfor, wapń, żelazo, mangan i cynk.


Jedyne, czego warto pilnować, to ilość spożywanego cukru – bo to nie on sam w sobie, a jego nadmiar może skutkować nadwagą, próchnicą czy insulinoopornością. Tym bardziej, że idąc za zaleceniami WHO i standardową dietą składającą się z 2000 kcal – oznacza to, że moglibyśmy dziennie przyjmować aż 10 (wspomnianych wyżej) łyżeczek cukru. Trzeba przy tym jednak bacznie spoglądać nie tylko na słodycze, ale wszystkie produkty i dania, które jemy. Cukier jest obecny w wielu z nich, dlatego warto po prostu kierować się tym, by skład wybieranych rarytasów był prosty, a same potrawy różnorodne. Kuchnie świata dają nam wielkie możliwości próbowania różnych smaków!


fot. Mathilde Langevin / Unsplash


8 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie